Czym jest MIGAWKA?

MIGAWKA to elektroniczna karta zbliżeniowa, na której kodowane (tzn. zapisywane) są bilety okresowe, uprawniające do przejazdu komunikacją miejską w Łodzi. Istnieją dwa typy MIGAWEK:

  • MIGAWKA imienna, na której kodowane są wyłącznie bilety okresowe imienne.
  • MIGAWKA na okaziciela, na której kodowane są jedynie bilety okresowe na okaziciela.

Wydanie pierwszej MIGAWKI jest bezpłatne!

do listy pytań ↑

Kto musi posiadać MIGAWKĘ?

MIGAWKĘ musi posiadać każdy użytkownik komunikacji miejskiej w Łodzi, korzystający z biletów okresowych.

do listy pytań ↑

Czy muszę płacić za wydanie MIGAWKI?

Nie. Pierwsza MIGAWKA wydawana jest bezpłatnie. Pamiętaj jednak, że za wydanie każdej kolejnej MIGAWKI (np. w przypadku zniszczenia, kradzieży lub zagubienia) będziesz musiał zapłacić 5,00 zł.

do listy pytań ↑

Czy MIGAWKA ma datę ważności?

Nie. Wszystkie MIGAWKI są kartami ważnymi bezterminowo. Nawet jeśli będziesz miał dłuższą przerwę w korzystaniu z MIGAWKI (np. podczas wakacji, albo wyjazdu) w każdej chwili możesz na niej zakodować nowy bilet.

do listy pytań ↑

Czy ma znaczenie z jakich biletów okresowych korzystam (imiennych, czy na okaziciela)?

Tak, ma to wpływ na typ MIGAWKI, jakiej będziesz potrzebował. Istnieją jej dwa rodzaje:

  • MIGAWKA imienna, na której kodowane są wyłącznie bilety okresowe imienne. Może z niej korzystać wyłącznie osoba, której dane zostały zapisane na Karcie. Na Karcie widoczne jest również zdjęcie jej posiadacza.
  • MIGAWKA na okaziciela, na której kodowane są wyłącznie bilety okresowe na okaziciela. Karta ta nie jest personalizowana i może z niej korzystać wielu Klientów.

MIGAWKI te różnią się również sposobem ich wydawania.

do listy pytań ↑

Jak otrzymać MIGAWKĘ imienną?

Krok 1. Wypełnij wniosek internetowy lub złóż osobiście wniosek papierowy (możesz go także pobrać z Internetu i wydrukować) w Biurze Obsługi Klienta (BOK) lub w Punkcie Obsługi Klienta (POK). Do wniosku dołącz swoje aktualne zdjęcie (odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami i z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy) o wymiarach min. 2,5 x 3cm (można je też wykonać nieodpłatnie w BOK-u podczas składania wniosku) oraz przedstaw swój dokument tożsamości (np. dowód osobisty, legitymację szkolną).

Krok 2. Poczekaj 5 dni roboczych (pn-pt) na przygotowanie MIGAWKI. Jeśli wniosek został złożony za pomocą Internetu lub we wniosku papierowym podano adres e-mail otrzymasz e-maila z dokładną datą od kiedy można odebrać kartę.

Krok 3. Odbierz MIGAWKĘ w wybranym przez siebie BOK-u lub POK-u (o miejscu odbioru decydujesz składając wniosek). Odbierając MIGAWKĘ ponownie przedstaw swój dokument tożsamości oraz kup bilet okresowy imienny, który sprzedawca zakoduje na Twojej nowej karcie.

MIGAWKI są przechowywane w punktach odbioru przez ok. 12 miesięcy, po tym okresie będą wycofywane i niszczone.

do listy pytań ↑

Jak otrzymać MIGAWKĘ na okaziciela?

Aby otrzymać MIGAWKĘ na okaziciela nie jest wymagane złożenie wniosku. Wystarczy zgłosić taką potrzebę podczas zakupu biletu okresowego na okaziciela w Biurze Obsługi Klienta (BOK), Punkcie Obsługi Klienta (POK) lub w Punkcie Sprzedaży Biletów (PSB) i na miejscu odebrać MIGAWKĘ.

do listy pytań ↑

Gdzie mogę wyrobić MIGAWKĘ?

MIGAWKĘ można wyrobić w 5 punktach na terenie Łodzi, Pabianic i Zgierza:

1. (BOK) ul. Tramwajowa 6, Łódź
2. (POK) pl. Wolności 9, Łódź
3. (POK) pl. Niepodległości, Łódź
4. (BOK Pabianice) ul. Narutowicza 9, Pabianice
5. (BOK MUK w Zgierzu) pl. Kilińskiego 7, Zgierz

W miejscach tych można pobrać i złożyć wniosek o wydanie MIGAWKI, a następnie odebrać gotową kartę (o miejscu odbioru MIGAWKI decydujesz składając wniosek).

Godziny otwarcia tych punktów znajdziesz w zakładce "Punkty sprzedaży i kodowania".

do listy pytań ↑

Do czego potrzebujecie mój numer PESEL?

Numer PESEL potrzebny jest do jednoznacznej i unikatowej identyfikacji osób w bazie Klientów MIGAWKI. Jest to niezbędne do procesu zarządzania wnioskami i historią zakupionych biletów, na potrzeby m.in. wydawania kolejnych kart, odtwarzania biletów, rozpatrywania reklamacji itp.

do listy pytań ↑

Jakie dane osobowe zapisywane są na MIGAWCE?

Na MIGAWCE zapisywane jest jedynie zdjęcie oraz imię i nazwisko jej posiadacza. Pozostałe dane osobowe, takie jak adres, czy PESEL przechowywane są w systemie centralnym, do którego nie mają dostępu osoby nieuprawnione (np. sprzedawcy, kontrolerzy biletów).

do listy pytań ↑

Czy moje dane osobowe będą bezpieczne?

Tak. Dane osobowe Klientów MIGAWKI chronione są zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, ze zm.), a baza danych jest zarejestrowana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

do listy pytań ↑

Ile muszę czekać na odbiór MIGAWKI?

MIGAWKA będzie gotowa w ciągu 5 dni roboczych od daty złożenia wniosku i weryfikacji zawartych w nim danych. Jeśli wniosek został złożony za pomocą Internetu lub we wniosku papierowym podano adres e-mail otrzymasz e-maila z dokładną datą od kiedy można odebrać kartę.

do listy pytań ↑

Kiedy będę mógł odebrać kartę?

W wiadomości e-mail informującej o zrealizowaniu wniosku o wydanie MIGAWKI podajemy dokładny termin, od kiedy będzie można odebrać swoją kartę. W zależności od punktu odbioru (wybranego w chwili składania wniosku), kartę będzie można odebrać:

  • jeśli wybrałeś BOK - od momentu otrzymania e-maila,
  • jeśli wybrałeś POK - od godz. 16 następnego dnia roboczego po otrzymaniu e-maila (dni robocze to dni od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni świątecznych),
  • jeśli wybrałeś BOK MZK Pabianice - od najbliższej środy lub piątku (w zależności od dnia otrzymania e-maila),
  • jeśli wybrałeś BOK MUK w Zgierzu - od momentu otrzymania e-maila.
Dzień, w którym dostałeś e-mailaTermin odbioru karty w punkcie, który wskazano we wniosku
  BOK POK BOK MZK Pabianice BOK MUK w Zgierzu
Poniedziałek Od teraz Od wtorku po godz. 16 Od środy Od teraz
Wtorek Od teraz Od środy po godz. 16 Od środy Od teraz
Środa Od teraz Od czwartku po godz. 16 Od piątku Od teraz
Czwartek Od teraz Od piątku po godz. 16 Od piątku Od teraz
Piątek Od teraz Od poniedziałku po godz. 16 Od środy Od teraz
Sobota Od poniedziałku Od poniedziałku po godz. 16 Od środy Od poniedziałku
Niedziela Od poniedziałku Od poniedziałku po godz. 16 Od środy Od poniedziałku

do listy pytań ↑

Czy muszę osobiście odebrać MIGAWKĘ?

Nie. Istnieje możliwość odbioru MIGAWKI przez osobę trzecią na podstawie pisemnego upoważnienia wystawionego przez Wnioskodawcę. W takim przypadku wraz z upoważnieniem trzeba przedstawić przy odbiorze karty dokument tożsamości Wnioskodawcy.

do listy pytań ↑

Czy dzieci mogą same wyrobić sobie MIGAWKĘ?

Za osobę niepełnoletnią wniosek wypełnia i składa, a także odbiera MIGAWKĘ imienną, rodzic lub opiekun prawny dziecka. W przypadku osób, które ukończyły 13 lat wszystkie te czynności można wykonać bez udziału opiekuna prawnego, po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej lub innego dokumentu tożsamości.

do listy pytań ↑

Jak korzystać z MIGAWKI?

MIGAWKA

MIGAWKĘ z zakodowanym na niej ważnym biletem należy mieć zawsze przy sobie podczas korzystania z komunikacji miejskiej i okazywać podczas kontroli biletów.

Kartę można bezpiecznie przechowywać i użytkować wraz z innymi kartami tego typu (np. kartami płatniczymi). Ze względu na znajdujący się w jej wnętrzu mikroprocesor z anteną nie należy jej łamać, zginać (np. poprzez noszenie w tylnej kieszeni spodni) lub w jakikolwiek inny sposób uszkadzać mechanicznie, a także nie należy narażać jej na oddziaływanie wysokich i niskich temperatur, środków chemicznych, silnych pól magnetycznych lub elektrycznych.

do listy pytań ↑

Jak sprawdzić ważność biletu zakodowanego na MIGAWCE?

  • na potwierdzeniu sprzedaży (warto zachować paragon) otrzymanym od sprzedawcy w momencie zakupu biletu,
  • korzystając z formularza znajdującego się w lewym, górnym rogu strony internetowej, 
  • w sklepie internetowym, 
  • u sprzedawcy w BOK, POK lub PSB, 
  • w specjalnie oznakowanym biletomacie, 
  • u kontrolera biletów.

do listy pytań ↑

Co znaczy „zakodować” bilet?

Kodowanie to elektroniczne zapisywanie na MIGAWCE zakupionego biletu okresowego. W sytuacji zakupu biletu bezpośrednio u sprzedawcy lub w biletomacie kodowanie odbywa się automatycznie i nie wymaga od Ciebie żadnych dodatkowych czynności.

W przypadku zakupu biletu za pośrednictwem sklepu internetowego, należy go zakodować w trakcie najbliższej kontroli biletów (nie zapomnij poinformować kontrolera o posiadaniu niezakodowanego biletu) lub u sprzedawcy w:

  • Biurze Obsługi Klienta (BOK),
  • jednym z 3 Punktów Obsługi Klienta (POK),
  • jednym z blisko 150 Punktów Sprzedaży Biletów (PSB),

lub samodzielnie w:

  • jednym z ok. 700 nowych biletomatów zainstalowanych w pojazdach,
  • jednym z 55 specjalnie oznakowanych biletomatów zainstalowanych w autobusach marki Volvo,
  • jednym z 16 biletomatów stacjonarnych ustawionych na terenie Łodzi.

W punktach obsługiwanych przez sprzedawców wystarczy podać MIGAWKĘ i poprosić o zakodowanie biletu. Nie trzeba okazywać żadnych dokumentów ani potwierdzeń! W przypadku biletomatów kartę należy włożyć do specjalnej kieszeni i wykonywać polecenia znajdujące się na wyświetlaczu.

WAŻNE! Informacje dotyczące nowo zakupionych biletów mogą pojawić się w urządzeniu kontrolerskim z opóźnieniem (nie później niż następnego dnia) spowodowanym koniecznością przesyłu danych z systemu centralnego MIGAWKI.

do listy pytań ↑

Jak zakodować w biletomacie bilet kupiony w sklepie internetowym?

W przypadku zakupu biletu okresowego w sklepie internetowym trzeba pamiętać o tym, że taki bilet należy zakodować (czyli zapisać) na posiadanej MIGAWCE lub innej przystosowanej do tego karcie. Bez dokonania tej czynności bilet nie będzie widoczny w stanie karty wyświetlanej na ekranie biletomatu, pozostanie on także niewidoczny dla kontrolera biletów. 

Oczywiście taki bilet nadal można zakodować w trakcie najbliższej kontroli biletów lub u sprzedawcy w punkcie prowadzącym sprzedaż biletów okresowych. Najprościej jednak dokonać tego samodzielnie, korzystając z biletomatu mobilnego (nowego typu, które znajdują się niemal we wszystkich pojazdach MPK-Łódź) lub biletomatu stacjonarnego.

Kodowanie biletu

Włóż MIGAWKĘ (lub inną przystosowaną do tego kartę) do czytnika znajdującego się w prawym górnym rogu biletomatu i wybierz na ekranie pustą kieszeń lub kieszeń zawierającą bilet nieważny.

Wybierz przycisk "Zakoduj bilet kupiony przez Internet" i postępuj zgodnie z dalszymi poleceniami wyświetlanymi na ekranie.

do listy pytań ↑

Jakie bilety można zakodować na MIGAWCE?

Na MIGAWCE można zakodować wszystkie bilety okresowe, uprawniające do przejazdu komunikacją miejską w Łodzi, to znaczy:

  • bilety imienne liniowe
  • bilety imienne sieciowe
  • bilety na okaziciela sieciowe

Dotyczy to wszystkich rodzajów biletów: od 3-dniowych po roczne, w tym czteromiesięczne i pięciomiesięczne bilety semestralne.

do listy pytań ↑

Co zrobić w sytuacji zniszczenia, zagubienia lub kradzieży MIGAWKI?

W takiej sytuacji należy zgłosić się do Biura Obsługi Klienta (BOK) przy ul. Tramwajowej 6 w Łodzi.

W przypadku zniszczenia lub utraty MIGAWKI imiennej Klient musi się zgłosić osobiście, przedstawiając dokument tożsamości (w przypadku osoby niepełnoletniej zgłoszenia dokonuje rodzic lub opiekun prawny). Sprzedawca wyda nową MIGAWKĘ imienną wraz z odtworzonymi na niej biletami.

W przypadku MIGAWKI na okaziciela Klient powinien osobiście zgłosić jej utratę w BOK, w celu zastrzeżenia utraconej karty i odtworzenia zakodowanych na niej biletów na nowej MIGAWCE na okaziciela. Jest to możliwe wyłącznie po okazaniu w BOK potwierdzenia sprzedaży, otrzymanego w chwili zakupu utraconych biletów.

Każda karta ma swój indywidualny numer, dlatego osoby korzystające ze sklepu internetowego powinny pamiętać, aby nową kartę dodać do swojego profilu. W celu uniknięcia ewentualnych pomyłek zalecamy usunięcie z niego swojej poprzedniej karty.

WAŻNE! Wydanie kolejnej MIGAWKI obarczone jest opłatą w wysokości 5,00 zł za kartę.

do listy pytań ↑

Co zrobić, jeśli moja MIGAWKA nie działa prawidłowo?

W takim przypadku należy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta (BOK) przy ul. Tramwajowej 6 w Łodzi w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Użytkownicy MIGAWKI imiennej powinni okazać dokument tożsamości.

Podstawę reklamacji dotyczącej kodowania biletów na MIGAWCE na okaziciela stanowi przedstawienie potwierdzenia sprzedaży lub wydruk z systemu sprzedaży w sklepie internetowym.

do listy pytań ↑

Czy mogę wybrać datę rozpoczęcia ważności biletu?

Tak. Bilet można zakupić najwcześniej 30 dni przed planowaną datą rozpoczęcia jego ważności. Należy o tym fakcie poinformować sprzedawcę, bądź wybrać właściwą datę podczas zakupu biletu za pośrednictwem sklepu internetowego. Za pomocą Internetu można zakupić bilet nie później niż 1 dzień przed rozpoczęciem okresu jego ważności.

do listy pytań ↑

Dlaczego w sklepie internetowym nie mogę kupić biletu ważnego od dzisiaj?

Brak możliwości kupna biletu z okresem ważności rozpoczynającym się w dniu jego zakupu spowodowany jest koniecznością przesyłu danych dotyczących nowo zakupionych biletów z Systemu centralnego MIGAWKI do urządzeń kontrolerskich. Dane te aktualizowane są każdorazowo tuż przed pobraniem urządzeń przez kontrolerów i rozpoczęciem przez nich pracy. Aby uniknąć sytuacji, w której kontroler zostałby poproszony przez Klienta o zakodowanie biletu, który został zakupiony chwilę wcześniej, po ostatniej aktualizacji danych w urządzeniu, wprowadzono ograniczenie uniemożliwiające zakup biletu w dniu rozpoczęcia jego ważności.

Jednocześnie przypominamy, iż za pomocą Internetu można zakupić bilet okresowy na 30 dni przed rozpoczęciem jego ważności

do listy pytań ↑

Na jakiej trasie ważny będzie bilet liniowy w trakcie czasowej zmiany trasy?

Bilety liniowe uprawniają do przejazdu pojazdami dwóch linii komunikacyjnych, które posiadają co najmniej jeden wspólny punkt przesiadkowy, wybranych przez pasażera w chwili zakupu biletu, lub pojazdami innych linii, których trasy na danym odcinku ściśle pokrywają się z trasami wybranych linii.

W przypadku okresowych zmian przebiegu tras linii komunikacji miejskiej (np. w okresie trwania remontów) bilety liniowe ważne dla wybranej linii obowiązują na stałej trasie obsługiwanej czasowo przez linie zastępcze, jak również na zmienionej trasie, po której czasowo poruszają się tramwaje lub autobusy wybranej linii.

Bilety okresowe liniowe sprzedaje się wyłącznie dla stałych tras kursowania linii komunikacji miejskiej.

do listy pytań ↑

Jak mogę zmienić linie biletu okresowego liniowego?

Zmiana linii, na których ważny jest bilet liniowy możliwa jest w każdym stacjonarnym punkcie sprzedaży (Biuro Obsługi Klienta, Punkt Obsługi Klienta i Punkt Sprzedaży Biletów). Można tego dokonać zarówno przed rozpoczęciem ważności biletu jak również w trakcie trwania tego okresu.

do listy pytań ↑

Czy mogę zwrócić zakupiony bilet okresowy?

Tak. Zgodnie z obowiązującymi Przepisami taryfowymi można dokonać zwrotu częściowego imiennego biletu okresowego, nie później niż 14 dni przed upływem jego ważności, w kwocie proporcjonalnej do czasu jego wykorzystania, po potrąceniu 10% zwracanej kwoty. Aby tego dokonać należy udać się do Biura Obsługi Klienta i poprosić sprzedawcę o przyjęcie zwrotu częściowego.

Możliwość dokonania zwrotu nie dotyczy biletów na okazciciela.

do listy pytań ↑

Czy przy zakupie biletu w sklepie internetowym mogę otrzymać fakturę VAT?

Tak. Wystarczy zaznaczyć właściwą opcję w trakcie zakupu biletu i podać dane niezbędne do jej wystawienia (imię i nazwisko lub nazwa nabywcy, adres nabywcy i ew. NIP nabywcy). Dokument w formie papierowej zostanie wysłany pocztą na adres wskazany w formularzu.

do listy pytań ↑

Wersja standardowa | Wersja mobilna

Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej. [x]